Aktuality

Informácie pre záujemcov o umiestnenie a prenájom stánkov počas Ružomberských Vianoc 2025

Screenshot

Kultúrny dom Ružomberok v spolupráci s Mestom Ružomberok, oznamuje záujemcom o predaj na príležitostnom trhu Ružomberské Vianoce 2025, že podujatie sa uskutoční v termíne od 12. decembra do 31. decembra 2025 (spolu 20 dní, predaj nebude umožnený 24. 12. a 25. 12. 2025) a to na Ulici Mostová – pred Hotelom Kultúra a v Parku Š. N. Hýroša – Čarovná dedinka. 

Prihláška na Ružomberské Vianoce 2025 je dostupná v priložených súboroch nižšie a je možné ju zasielať e-mailom (na: misik@kdah.sk) alebo poštou (na adresu: Kultúrny dom Ružomberok, A. Bernoláka 1, 034 01  Ružomberok), najneskôr však do 15.11.2025-

A. PODMIENKY VYDANIA POVOLENIA NA PREDAJ

Podmienky účasti:

V zmysle novelizácie zákona č. 178/1998 Z .z. o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb je Kultúrny dom Ružomberok povinný zasielať Finančnej správe SR zoznam vydaných povolení na predaj. Z tohto dôvodu je nevyhnutné predložiť nasledovné dokumenty (v závislosti od typu predávajúceho):

1)  Podnikatelia/Živnostníci

  • Fotokópia platného živnostenského oprávnenia alebo osvedčenia o registrácii SHR,
  • Fotokópia strany „Záznamy daňového úradu“ z knihy elektronickej registračnej pokladnice s pridelením daňového kódu,
  • Kladné stanovisko Regionálneho úradu verejného zdravotníctva (v prípade predaja potravín a občerstvenia),
  • Ak nie ste povinný používať elektronickú registračnú pokladnicu:

Čestné vyhlásenie s uvedením príslušného ustanovenia zákona č. 289/2008 Z. z. (napr. § 1 ods. 2 zákona – nie je podnikateľom podľa § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka).

– Ak ste držiteľom preukazu ZŤP, priložte fotokópiu oboch strán preukazu.

Vzor čestného vyhlásenia je dostupný v prílohách.

2)  Prebytkári

Osoby, ktoré predávajú vlastnú úrodu alebo produkty z vlastného chovu / pestovania (tzv. prebytky), a nie sú podnikateľmi:

  • Čestné vyhlásenie o nepovinnosti používania pokladnice (podľa zákona č. 289/2008 Z. z., napr. § 2 ods. 2),
  • Potvrdenie o vlastníctve alebo nájme pôdy (vydáva obec, na území ktorej sa pozemok nachádza),
  • Čestné vyhlásenie o výrobkoch, že predávané produkty sú výlučne z vlastnej pestovateľskej alebo chovateľskej činnosti. Čestné vyhlásenie musí byť úradne overené.

Vzor čestného vyhlásenia je dostupný v prílohách.

3)   Autori vlastných výrobkov

Fyzické osoby, ktoré predávajú vlastné originálne výrobky alebo ich rozmnoženiny:

  • Čestné vyhlásenie o nepovinnosti používania pokladnice (viď vyššie),
  • Čestné vyhlásenie o pôvode výrobkov, že ide o originálne dielo, rozmnoženiny, alebo vlastnú produkciu.

Vzor čestného vyhlásenia je dostupný v prílohách.

4)  Zahraniční predajcovia

  • Fotokópia platného živnostenského oprávnenia,
  • Fotokópia strany „ZÁZNAMY DAŇOVÉHO ÚRADU“ s pridelením daňového kódu,
  • Kladné stanovisko Regionálneho úradu verejného zdravotníctva (pri predaji potravín a občerstvenia),
  • Fotokópia registrácie na Daňovom úrade SR.

B. PODMIENKY VYDANIA POVOLENIA NA PREDAJ:

Každý záujemca o predaj alebo poskytnutie služieb na Ružomberských Vianociach 2025 je povinný predložiť:

  • Fotografiu aktuálneho vzhľadu predajného stánku a predávaného sortimentu, – ak ide o vlastný stánok,
  • V prípade predajcov občerstvenia, ktorí požadujú pripojenie na elektrickú energiu:

      kópiu platnej správy o odbornej prehliadke a skúške elektrických zariadení (tzv. revíznu správu) s kladným posudkom – „schopný bezpečnej prevádzky“. Upozornenie: Revízna lehota pre pojazdné a prevozné zariadenia je 1 rok. V prípade nepredloženia platnej správy nebudú zariadenia zapojené do elektrickej siete.

–      Súpis všetkých elektrospotrebičov, ktoré budú používané v stánku, spolu s uvedeným príkonu každého zariadenia podľa údajov výrobcu.

  • Kladné stanovisko Regionálneho úradu verejného zdravotníctva (pri predaji potravín a občerstvenia),
  • Fotokópia registrácie na Daňovom úrade SR

U P O Z O R N E N I E

Organizátor akceptuje len prihlášky, ktoré budú:

  • doručené v stanovenom termíne na predpísanom tlačive, ktoré je úplne a pravdivo vyplnené,
  • doplnené o všetky požadované doklady podľa kategórie predajcu (viď podmienky vyššie),
  • obsahovať aktuálnu fotografiu stánku a sortimentu a, v prípade potreby, aj revíznu správu a súpis elektrospotrebičov.

Organizátor si vyhradzuje právo:

  • určiť umiestnenie stánkov jednotlivých prihlásených predávajúcich,
  • zmeniť dobu predaja z dôvodu verejného záujmu alebo organizačných potrieb,
  • neprijať prihlášku, ktorá nebude obsahovať všetky požadované náležitosti,
  • Trhové miesta nebudú sprístupnené v nasledovné dni: 24. decembra 2025 (Štedrý deň) a 25. decembra 2025 (1. sviatok vianočný)

V uvedené dni nebude umožnený predaj ani prístup k predajným stánkom.

Upozornenie: Poplatok za prenájom stánku sa uhrádza za celé obdobie konania podujatia, t. j. od 12. 12.  do 31.12.2025, vrátane dní bez predaja. Cena prenájmu je nastavená ako jednotná suma za celé obdobie a nie je možné ju alikvotne krátiť vzhľadom na technické, organizačné a prevádzkové náklady, ktoré pretrvávajú aj počas dní, keď sa predaj nerealizuje.

V záujme zachovania kvality akcie si organizátor vyhradzuje právo výberu predajcov a predávaného sortimentu bez ohľadu na dátum podania prihlášky.

C. POPLATKY:

Organizátor prideľuje predajcom miesto na celé trvanie podujatia, t. j od 12. 12.  do 31. 12. 2025, preto je potrebné uhradiť poplatok nasledovne:

1.Povolenie na umiestnenie a prenájom stánku:

Ulica Mostová – pred Hotelom Kultúra – Gastro sortiment:

  • Drevený vianočný stánok 2,5 x 1,7 m: 65 €/deň
  • Drevený vianočný stánok 5,0 x 1,7 m: 95 €/deň
  • Vlastný predajný príves: 15 €/deň za bežný mete

Ulica Mostová – pred Hotelom Kultúra – Iný sortiment:

Cena prenájmu od 10 € /m/deň

  • Drevený vianočný stánok 2,5 x 1,7: 35 €/deň
  • Drevený vianočný stánok 5,0 x 1,7: 55 €/deň

Park Š. N. Hýroša – gastro sortiment, iný sortiment:

  • Drevený vianočný stánok 2,5 x 1,7: od 10€/deň

(Ceny sú vrátane DPH).

2.Poplatok za odber elektrickej energie – výška úhrady za odber elektrickej energie bude vypočítaná na základe údajov uvedených v prihláške, kde predajca uvedenie počet elektrických zariadení, ich príkon a požadovaný typ napájania (220V alebo 380V). Úhrada za elektrickú energiu bude realizovaná pred začatím Vianočných trhov.

3.Kaucia pri prebratí stánku

  • V deň príchodu je predajca povinný uhradiť kauciu vo výške 100,00 € (na základe príjmového pokladničného dokladu).
  • Kaucia slúži na pokrytie prípadných škôd, ako sú: nadmerné znečistenie a mechanické poškodenie (napr. vŕtanie, nadmerné použitie spiniek a pod.).
  • V prípade, že škoda prevýšila výšku kaucie, je predajca povinný rozdiel doplatiť.
  • Kaucia je vratná po skončení akcie a po kontrole stánku poverenou osobou organizátora.

4.Spôsob úhrady poplatkov

  • poplatok za umiestnenie a prenájom stánku je potrebné uhradiť vopred a to najneskôr do 01.12.2025.
  • úhrada sa realizuje prevodom na účet organizátora: Kultúrny dom Ružomberok, A, Bernoláka 1, 034 01 Ružomberok

5.Zrušenie účasti a vrátenie poplatkov

  • Uhradené poplatky za prenájom predajného miesta na obdobie 12.12.2025 – 31.12.2025 sa nevracajú, a to ani v prípade neúčasti predajcu na podujatí.

D. POVOLENIE NA PREDAJ

  • Predajné miesto bude pridelené iba tým uchádzačom, ktorí v stanovenej lehote uhradia poplatok za záber verejného priestranstva.
  • Fyzické povolenie na predaj odovzdáva organizátor v prvý deň trhov priamo predajcovi pri príchode na predajné miesto.

E. ORGANIZAČNÉ POKYNY PRE PREDAJCOV

1. Všeobecné informácie

  • Predaj bude umožnený iba vopred prihláseným predajcom, ktorí majú uhradené poplatky a pridelené miesto od organizátora
  • Remeselníci sa v deň konania Ružomberských Vianoc hlásia u Mgr. Tomáš Mišík, MBA (0905 503 655) v čase od 7:30 do 10:00 hod., ktorá im pridelí konkrétne miesto.
  • V prípade, že sa nemôžete zúčastniť, informujte organizátora vopred.
  • Ak boli v záväznej prihláške uvedené nepravdivé alebo nepresné údaje (veľkosť stánku, požiadavky na elektrické prípojku, sortiment), bude predajca z podujatia vylúčený bez nároku na vrátenie úhrady.
  • Stánok nesmie presahovať pridelené miesto a miesto nie je možné meniť bez súhlasu organizátora.
  • Pri neoprávnenom umiestnení stánku na inom ako pridelenom mieste si organizátor vyhradzuje právo vyvodiť sankcie a predajcu z trhu vykázať.
  • Predajcom nie je dovolené prekrývanie prechodových uličiek alebo priestorov medzi vyvýšenými záhonmi umiestnenými pred Hotelom Kultúra. Organizátor zabezpečí prekrytie priestorov medzi vyvýšenými záhonmi jednotnými stanmi, aby bol zachovaný jednotný kolorit Vianočných trhov.

2.Stavanie stánkov a predajná doba

12.12.2025 

  • 7.00 – 10:00 hod. (stavanie stánkov na vopred zaplatenom a organizátorom pridelenom mieste, platí pre všetky termíny príchodu)
  • 10.00 – 18.00 hod (predaj, stánky s občerstvením do 22.00 hod.)

23.12.2025

  • 10.00 – 21.00 hod. (predaj stánky s občerstvením)
  • 21.00 – 22.00 hod. (uzatvorenie stánkov pred 24. 12.  a 25. 12. 2025)

1. 1.2026

  • predaj povolený do 02.00 hod.

Vjazd autom povolený denne od 05.00 do 10.00 hod. Počas predajných hodín je zásobovanie možné iba peši, bez použitia vozidiel!

3. Nakladanie s odpadmi

  • Poplatok za odvoz odpadu sa nevyberá – žiadame všetkých účastníkov o zachovanie poriadku a upratovanie predajného miesta po skončení predaja.
  • Odpadové nádoby budú umiestnené po celom jarmočisku, kontajnery budú umiestnené za stánkami s občerstvením.
  • Predajcovia sú povinní udržiavať poriadok a čistotu v okolí stánkov a zabezpečiť si: igelitové vrecia na odpad a ich pravidelné vyprázdňovanie do kontajnerov (VKK).
  • Použitý výpekový olej je potrebné vylievať výhradne do vlastných uzavretých nádob.

Zákaz vylievania olejov a nečistôt do verejných vpustí alebo v okolí stánkov!

Predajcovia jedál a nápojov sú povinní:

  • Zabrániť znečisteniu dlažby,
  • zabrániť znečisteniu predajného stánku,
  • v prípade znečistenia ju očistiť na vlastné náklady tak, aby nedošlo k poškodeniu povrchu.

4. Napojenie na elektrinu a vodu

  • Elektrická energia je určená primárne pre stánky s občerstvením a vyšším odberom.
  • Predajcovia, ktorí potrebujú elektrinu iba pre registračnú pokladnicu, sú povinní si ju pred predajom nabiť.
  • Napojenie na elektrinu bude umožnené iba tým predajcom ktorí:
    • to majú uvedené v povolení,
    • za odber vopred uhradili poplatok,
    • majú platnú revíznu správu a zariadenia v súlade s normami: STN 33 2000-4-41, STN 33 2000-4-47
    • Napojenie prebieha len za asistencie odborného pracovníka – elektrikára určeného organizátorom.
    • Predajcovia sú povinní zabezpečiť si:
      • vlastné predlžovacie a prívodové káble,
      • koncovky do 5-kolíkovej zásuvky,
      • určiť typ napájania (220 V / 380 V),
      • nádoby na vodu, ak plánujú využívať vodný zdroj,
      • parkovacie miesta pre svoje vozidlo – odporúčame využiť parkovisko Hotela Kultúra alebo iné verejné parkovacie plochy v centre mesta.

Upozorňujeme, v súvislosti s novou parkovacou politikou mesta je potrebné počítať s úhradou parkovného podľa cenníka.

  • Prívod vody bude zabezpečený na základe pokynov organizátora.

5. Používanie WC

  • Pre predajcov občerstvenia a požívatín bude zabezpečený 1 ks mobilného suchého WC s jasným označením „LEN PRE PREDAJCOV POŽÍVATÍN“
  • Pre ostatných predajcov a verejnosť bude k dispozícii 1 ks mobilného WC umiestnený v priestore jarmočiska

PREDÁVAJÚCI NA TRHOVOM MIESTE JE POVINNÝ PREDLOŽIŤ SPRÁVCOVI TRHOVÉHO MIESTA A ORGÁNU DOZORU

  1. doklad o oprávnení na podnikanie, povolenie na predaj výrobkov a poskytovanie služieb na trhovom mieste a preukaz totožnosti,
  2. doklad o zaplatení dane za užívanie verejného priestranstva za pridelené predajné miesto a platné rozhodnutia,
  3. zdravotný preukaz a posudok príslušného orgánu na ochranu zdravia – ak to vyžaduje charakter predávaného tovaru a poskytovaných služieb,
  4. pri predaji húb – osvedčenie o odbornej spôsobilosti (vydané Obvodným úradom v Banskej Bystrici),
  5. pri predaji lesných plodín – doklad o ich nadobudnutí podľa osobitného predpisu,
  6. doklad o nadobudnutí tovaru (okrem prípadu predaja vlastných použitých výrobkov medzi občanmi v primeranom množstve),
  7. ostatnú dokumentáciu na základe pokynov príslušných orgánov dozoru.

POVINNOSTI PREDÁVAJÚCEHO

  1. Každý stánok musí byť viditeľne a čitateľne označený názvom firmy alebo menom fyzickej osoby zodpovednej za predaj (resp. prevádzku). Na viditeľnom mieste musí byť umiestnené povolenie na predaj a doklady o úhrade poplatku.
  2. Predajcovia potravinárskeho sortimentu sú povinní mať k dispozícii súhlas príslušného regionálneho úradu verejného zdravotníctva (ambulantný predaj), osvedčenie o odbornej spôsobilosti, zdravotný preukaz, povolenie na prevádzku a dodacie listiny k tovaru.
  3. Predávajúci musí vlastniť oprávnenie na podnikanie a povolenie na predaj výrobkov a poskytovanie služieb na trhových miestach. Táto povinnosť sa nevzťahuje na výrobcov ľudovoumeleckých predmetov, majstrov ľudovej umeleckej výroby a umelcov, ktorých výsledkom činnosti sú výtvarné, fotografické a úžitkové diela podľa platného autorského zákona.
  4. Predávajúci musí mať doklad o nadobudnutí tovaru, s výnimkou vlastných výrobkov a plodov.
  5. Predajca je povinný používať elektronickú registračnú pokladnicu v súlade s príslušnými právnymi predpismi.
  6. Počas predaja aj po jeho skončení je predávajúci povinný udržiavať poriadok, čistotu a hygienu v bezprostrednom okolí predajného miesta.
  7. Je povinný dodržiavať trhový poriadok stanovený organizátorom.
  8. Predaj vlastných použitých výrobkov (napr. odevy, textil, športové potrieb a pod.) medzi fyzickými osobami na príležitostných trhoch musí byť primeraný.
  9. Primeranosť množstva predávaných použitých výrobkov posudzuje individuálne správca trhoviska s prihliadnutím na charakter a stav tovaru.
  10. Pri predaji váženého tovaru je predávajúci povinný umožniť spotrebiteľovi kontrolu správnosti váženia. Používať sa smú iba úradne overené miery, váhy a závažia. Predaj môžu vykonávať len osoby uvedené v živnostenskom oprávnení. Ak ide o inú osobu, musí byť medzi ňou a držiteľom oprávnenia uzatvorený právoplatný pracovný vzťah (pracovná zmluva, dohoda o pracovnej činnosti, dohoda o vykonaní práce a pod.).
  11. Predajcovia občerstvenia sú povinní dodržiavať pokyny a rozhodnutia Regionálneho úradu verejného zdravotníctva.
  12. Predajcovia požívatín musia spĺňať všetky zákonné požiadavky podľa zákona č. 152/1995 Z. z. o potravinách v znení neskorších predpisov.

INÉ

  • Stráženie stánkov a zariadení počas konania podujatia si zabezpečuje predávajúci samostatne, na vlastné náklady a vlastné riziko.
  • Ďalšie podmienky predaja a poskytovania služieb sú upravené vo Všeobecnom záväznom nariadení č. 14/2024 o podmienkach predaja výrobkov a poskytovania služieb na trhových miestach na území mesta Ružomberok.
  • Po skončení podujatia Ružomberské Vianoce (1. 1. 2026) je predávajúci povinný opustiť jarmočisko najneskôr do 04.00 hod.
  • Je zakázané predávať:
    • zábavnú pyrotechniku,
    • spodnú bielizeň,
    • jedy,
    • omamné a psychotropné látky.

Taktiež je zakázané propagovať výrobky pomocou zosilňovacej alebo rozhlasovej techniky.

  • Organizačný tím Ružomberských Vianoc si vyhradzuje právo upraviť prevádzkovú dobu predaja počas podujatia v záujme verejnosti.
  • Predávajúcim nie je povolené púšťať vlastnú hudbu bez predchádzajúceho súhlasu organizátora.

Snímka: ilustračná, Mestská televízia Ružomberok

Prílohy na stiahnutie